Σε 20 ήμερες επιστρέφει ο «εφιάλτης» των προστίμων για όσους συνεχίσουν να κυκλοφορούν ανασφάλιστοι. Η πρώτη διασταύρωση, έστω και με λάθη, κινητοποίησε όλους όσους χρόνια τώρα είτε λόγω οικονομικής κρίσης, είτε και από συνήθεια και εξυπνακισμό κυκλοφορούσαν ανασφάλιστα οχήματα.
Η πολιτεία για πρώτη φορά τόλμησε, μετά από τρία χρόνια από την εφαρμογή του νόμου, να κάνει αυτό που πρέπει να κάνει κάθε ευνομούμενη πολιτεία, τόσο για να επιβάλει το νόμο όσο και για την προστασία του κοινωνικού συνόλου.  Βέβαια, κάποιοι προσπάθησαν να εκμεταλλευθούν το γεγονός των λαθών για να δημιουργήσουν «ντόρο», αλλά τελικά μάλλον σε καλό βγήκε αφού το θέμα έλαβε υπέρμετρη δημοσιότητα.

Επίσης, ακόμα και για την ασφαλιστική αγορά ήταν ένα «καμπανάκι» σε όσους μετέρχονται διάφορα παράνομα μέσα όπως π.χ. να εκδίδουν «πλαστά» ασφαλιστήρια εκμεταλλευόμενοι την ανυπαρξία κεντρικού ελέγχου. Αλλά πάνω απ όλα πρέπει να γίνει κατανοητό στο κοινωνικό σύνολο ότι όσοι δεν μπορούν να συντηρούν αυτοκίνητο και δεν μπορούν να καλύψουν τα ελάχιστα απαιτούμενα στην ασφάλεια και την τεχνική συντήρηση να το αφήσουν, καταθέτοντας πινακίδες κυκλοφορίας. Έτσι εκτός από τους εαυτούς τους προστατεύουν και το κοινωνικό σύνολο, γιατί ή Ελλάδα πληρώνει ακριβά το τίμημα με τα τροχαία ατυχήματα και τις κακές οδικές συμπεριφορές των Ελλήνων, ας μην της προσθέτουμε επιπλέον αυτό των ανασφάλιστων αυτοκινήτων. Τέλος ,η πολιτεία θα πρέπει να είναι πιστή στο ραντεβού της για τις 14 Ιουλίου, αλλά και στα επόμενα που όπως ορίζει ο νόμος πρέπει να γίνονται τουλάχιστον δύο κεντρικές διασταυρώσεις το χρόνο.
Παράλληλα, η ασφαλιστική αγορά υποστηρίζει τη διαδικασία εντοπισμού των ανασφάλιστων οχημάτων και στηρίζει την εφαρμογή της νομοθεσίας. Αυτό αναφέρει η ανακοίνωση της Ενωσης Ασφαλιστικών εταιριών και συγκεκριμένα:
“Η Ελληνική Πολιτεία προχώρησε πριν από μερικές ημέρες στην εφαρμογή της νομοθεσίας που υπήρχε ήδη από το 2013 για τον εντοπισμό των ανασφάλιστων οχημάτων.
Πρόκειται αδιαμφισβήτητα για μία θετική εξέλιξη καθώς όλοι αντιλαμβανόμαστε πως το να κυκλοφορεί κάποιος ανασφάλιστος είναι εξαιρετικά επικίνδυνο καθώς εάν εμπλακεί σε τροχαίο ατύχημα θα αφήσει ακάλυπτο το συνάνθρωπό του – θύμα του. Επιπλέον ο ανασφάλιστος οδηγός υποβάλλει και τον ίδιο του τον εαυτό σε κίνδυνο, καθώς ακόμα και λίγα λεπτά που θα κυκλοφορήσει μπορεί να επηρεάσουν όλη του ζωή.
Η ασφαλιστική αγορά από την πρώτη στιγμή στήριξε την πρωτοβουλία για την επίλυση του σημαντικού αυτού προβλήματος και συνεργάστηκε στενά με όλους τους αρμόδιους φορείς για την εφαρμογή της νομοθεσίας.
Είναι γεγονός πως η πρώτη εφαρμογή της διαδικασίας ανέδειξε κάποια προβλήματα τα οποία ήταν αναμενόμενα. Για αυτό ακριβώς το λόγο έχουν προβλεφθεί διαδικασίες για τη διόρθωσή τους τόσο στις λίστες των κυκλοφορούντων οχημάτων που κατέχουν τα Υπουργεία όσο και στη λίστες των ασφαλισμένων οχημάτων που διατηρούν οι ασφαλιστικές επιχειρήσεις. Από πλευράς ασφαλιστικών εταιριών οι διαδικασίες αυτές προχωρούν κανονικά και πραγματοποιούνται οι απαραίτητες παρεμβάσεις στα στοιχεία.
Χθες η Πολιτεία αποφάσισε να δώσει παράταση έως τις 14 Ιουλίου 2017 σε όλους τους ιδιοκτήτες των οχημάτων που βρέθηκαν ανασφάλιστοι είτε για να ασφαλίσουν τα οχήματά τους εφόσον είναι υπόχρεοι, είτε για να προχωρήσουν σε διορθώσεις στα στοιχεία τους εφόσον βρέθηκαν ανασφάλιστοι από παράλειψη ή λάθος, με παράλληλη αναστολή του παραβόλου έως τότε, δίνοντας έτσι μία τελευταία ευκαιρία στους ανασφάλιστους να συμμορφωθούν.
Μετά από την εξέλιξη αυτή αναμένουμε από την Πολιτεία να εφαρμόσει τη νομοθεσία για τον ηλεκτρονικό εντοπισμό των ανασφάλιστων οχημάτων στις 15 Ιουλίου 2017.
Οι ασφαλιστικές επιχειρήσεις δεσμεύονται να συνεχίσουν να καταβάλλουν κάθε δυνατή προσπάθεια για τη διευκόλυνση της εφαρμογής της διαδικασίας και τη μείωση της ταλαιπωρίας των πολιτών.”
Σύμφωνα με τα όσα έχουν προκύψει μέχρι στιγμής, ειδοποιητήρια για την επιβολή προστίμου 250 ευρώ έχουν λάβει πάνω από 350.000 φορολογούμενοι οι οποίοι:
  1. Εχουν θέσει σε ακινησία τα οχήματά τους καταθέτοντας στις ΔΟΥ τις πινακίδες κυκλοφορίας ή τα έχουν αποσύρει σε Κέντρα Ανακύκλωσης.
  2. Δεν κατέχουν τα οχήματα διότι τους τα έχουν κατάσχει ή κλέψει.
  3. Εχουν πωλήσει τα οχήματά τους εδώ και αρκετό καιρό.
  4. Ασφάλισαν τα οχήματά τους στις 6 Ιουνίου, λίγα λεπτά ή λίγες ώρες αφότου διενεργήθηκε η διασταύρωση.
  5. Εχουν μεταβιβάσει τα οχήματά τους μετά τις 6 Ιουνίου, αλλά η μεταβίβαση δεν έχει ολοκληρωθεί.
  6. Ζουν και εργάζονται στο εξωτερικό και κυκλοφορούν με το αυτοκίνητά τους ασφαλισμένα εκτός ελληνικών συνόρων.
  7. Σε ετοιμότητα πρέπει να βρίσκονται όμως και κληρονόμοι θανόντων ιδιοκτητών αυτοκινήτων. Παρότι ίσως υπολόγιζαν ότι έχουν περιθώριο έως και τα τέλη Δεκεμβρίου για να τακτοποιήσουν φορολογικές υποχρεώσεις του συγγενή τους (πχ δηλώσεις Ε1) εάν αυτός απεβίωσε εντός του 2017, στην περίπτωση των οχημάτων θα πρέπει να σπεύσουν να δηλώσουν τον θάνατο για να διαγραφεί το όχημα. Σύμφωνα με τα στοιχεία, το ηλεκτρονικό σύστημα έχει εντοπίσει τουλάχιστον 70.000 αποβιώσαντες οι οποίοι δεν έχουν πληρώσει τα ασφάλιστρα και τα τέλη κυκλοφορίας, επειδή οι κληρονόμοι του, μετά τον θάνατο του ιδιοκτήτη, δεν δήλωσαν στο Μητρώο της εφορίας το γεγονός και, έτσι, εμφανίζεται ανασφάλιστο ή και χωρίς τέλη κυκλοφορίας το όχημά του.
Όσοι έχουν λάβει αδίκως ειδοποιητήρια, θα υποστούν απίστευτη ταλαιπωρία για να απαλλαγούν από τα πρόστιμα, καθώς θα πρέπει να απευθυνθούν είτε στις αρμόδιες ΔΟΥ είτε στις αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου Μεταφορών προκειμένου να σβηστούν από το μητρώο των ανασφάλιστων, προσκομίζοντας τα αναγκαία αποδεικτικά έγγραφα, τα οποία ωστόσο σε πολλές περιπτώσεις είναι δυσεύρετα.
Πηγές:
1. asfalisinet.gr
2. real-insurance.gr